La Maison du Chocolat (บ้านช็อกโกแลต)

La Maison du Chocolat (บ้านช็อกโกแลต)

ในระยะเวลาหนึ่งเดือน เชฟ Nicolas Cloiseau บริโภคช็อกโกแลตในปริมาณเท่ากับที่ชาวฝรั่งเศสโดยเฉลี่ยบริโภคกันในหนึ่งปี ประมาณ 16 ปอนด์ ซึ่งถือเป็นส่วนหนึ่งของงานในฐานะผู้อยู่เบื้องหลังขนมหวานของ La Maison du Chocolat  เขาเดินทางไปทั่วโลกเพื่อชิมตัวอย่างจากแหล่งที่มาเดียวที่สำคัญ เช่น ตัวอย่างจากเซาตูเม นอกชายฝั่งแอฟริกา สำหรับ Cloiseau ความสุขในการทำงานกับช็อกโกแลตคือความหลากหลายของทั้งวัตถุดิบและผลิตภัณฑ์ขั้นสุดท้าย ตั้งแต่กานาชไปจนถึงงานศิลปะจากการอบขนม  Cloiseau สร้างประติมากรรมดั้งเดิมสำหรับ La Maison ปีละสองครั้งสำหรับเทศกาลอีสเตอร์และวันหยุดเดือนธันวาคม ซึ่งสามารถสร้างรายได้ได้หลายพันดอลลาร์

สร้อยคอช็อกโกแลตรูปงูจากร้านอัญมณี Boucheron เป็นขนมหวานที่ซับซ้อนที่สุด (และมีราคาแพง) จนถึงปัจจุบัน ซึ่งใช้เวลากว่า 200 ชั่วโมง ในการรังสรรค์ชิ้นงานกว่าจะเสร็จสมบูรณ์ หัวงูและลิ้นรองรับเพชรสีเหลือง 20 กะรัต ขายได้ในราคา 1 ล้านเหรียญ เทคนิคอันเป็นเอกลักษณ์ของ Cloiseau คือการเจาะทะลุเพื่อบรรลุความแตกต่างอันเป็นที่ต้องการของ Meilleur Ouvrier de France ซึ่งมอบให้กับช่างฝีมือที่เก่งที่สุดของประเทศ

Tempering the chocolate raising and lowering the temperature during the melting stage
As a final flourish, a ribbon is added around the rim of the piece
Cloiseau completes a prototype in dark chocolate
Fits the top layer over the bottom one
Cloiseau carefully drills using a model-making drill
Molds for each sculpture are produced in-house

In one month, chef Nicolas Cloiseau consumes the same amount of chocolate the average French citizen eats in one year: about 16 pounds, just part of his job as the mastermind behind La Maison du Chocolat’s confections. He travels the world tasting samples from key single-origin sources, such as the one from São Tomé, just off the coast of Africa. For Cloiseau, the delight in working with chocolate is in the variety of both the raw material and the final product, from ganache to pastry to artistic pieces. Cloiseau creates original sculptures for La Maison twice a year for Easter and for the December holidays, that can sell for several thousand dollars.

His most complex (and expensive) confection to date was a chocolate necklace in the shape of a snake for jeweler Boucheron that took 200 hours to complete. The snake’s head and hissing tongue supported a 20-carat yellow diamond. It sold for a delicious $1 million. Cloiseau’s signature technique is perforation, and with it he achieved the coveted distinction of Meilleur Ouvrier de France, awarded to the country’s finest craftsman. He never forgot that one of the jurors once said that if someone was able to use perforation to create chocolate lace, that person would probably deserve the Meilleur award.

Share on

Published 19th January 2022
×