จากสถาปนิก สู่ นักออกแบบเฟอร์นิเจอร์ผู้หลงใหลในความเรียบง่าย: เส้นทางของ Arielle Assouline-Lichten

Arielle Assouline, in Paris, 9 February 2024. Laura Stevens for Robb Report

แม้ว่า Arielle Assouline-Lichten จะจบการศึกษาระดับปริญญาโทด้านสถาปัตยกรรมศาสตร์จาก Harvard และเคยทำงานกับบริษัทชั้นนำระดับโลก แต่เธอก็ไม่เคยคิดที่จะจริงจังกับการออกแบบเฟอร์นิเจอร์ จนกระทั่งได้ไปเยี่ยมงานแสดงสินค้าด้านการออกแบบ Sight Unseen Offsite ในนิวยอร์คเมื่อปี 2015 แรงบันดาลใจจากงานดีไซน์ต่างๆ ทำให้เธออยากลอง “สร้างสรรค์อะไรก็ได้ตามที่ต้องการ” โดยในปีถัดมา เธอได้นำเสนอแนวคิดเฟอร์นิเจอร์รีไซเคิลยาง และได้รับการตอบรับเข้าร่วมงานแสดงสินค้า “ผลงานของฉันมีตั้งแต่พู่ ไปจนถึงโต๊ะ” Assouline-Lichten กล่าวถึงคอลเลคชั่นแรกที่ทำจากยางรีไซเคิล ซึ่งมักพบเห็นได้ตามพื้นยิม

นี่เป็นจุดเริ่มต้นของแบรนด์เฟอร์นิเจอร์และสินค้า Slash Objects ซึ่งเป็นส่วนหนึ่งของ Slash Projects บริษัทออกแบบหลากหลายสาขาที่เธอเปิดตัวในปี 2013 เพื่อทำงานร่วมกับลูกค้าด้านการออกแบบนิทรรศการ การออกแบบภายใน แอปพลิเคชัน และเว็บไซต์

เมื่อมองย้อนกลับไป Assouline-Lichten เชื่อว่า Slash Objects เกิดขึ้นมาถูกที่ถูกเวลา “ฉันคิดเสมอว่าตัวเองจะสร้างสรรค์สิ่งของ และเห็นมันปรากฏอยู่บนโลก” เธอกล่าว “ไม่ได้คิดถึงรายละเอียดมากนัก แต่รู้ว่ามันคือแรงผลักดันที่สำคัญ”

Assouline-Lichten เกิดที่ฟิลาเดลเฟีย มีคุณพ่อเป็นชาวโมร็อกโก และคุณแม่ชาวเดนมาร์ก เธอเดินทางบ่อยตั้งแต่เด็ก ซึมซับคุณค่าของ “บทสนทนาระหว่างวัฒนธรรมผ่านศิลปะและการออกแบบ” หลังจากจบการศึกษาระดับปริญญาตรี ด้านทฤษฎีวิจารณ์และสื่อภาพ จากมหาวิทยาลัยนิวยอร์ก เธอก็ได้เข้าศึกษาต่อที่ Harvard Graduate School of Design และทำงานกับบริษัทชั้นนำต่างๆ เช่น Snøhetta และ Kengo Kuma and Associates ในโตเกียว

“การออกแบบของญี่ปุ่นและสแกนดิเนเวีย ยังคงเป็นแรงบันดาลใจที่สำคัญของฉัน” Assouline-Lichten กล่าวถึงโต๊ะ โคมไฟ และเฟอร์นิเจอร์มุมนั่งเล่น สไตล์มินิที่ผลิตจากวัสดุอย่างหินอ่อน และอลูมิเนียม ซึ่งสะท้อนถึงรสนิยมของเธอในปัจจุบัน

“ฉันหลงใหลในไอเดียของการทำให้เรียบง่าย” เธอเสริม “ดูเหมือนว่ามันไม่ใช่เรื่องยาก แต่ถ้าคุณรู้ คุณจะรู้ว่ามันเป็นเรื่องที่ซับซ้อนที่สุดในโลก ที่จะกลั่นชิ้นส่วนต่างๆ ให้กลายเป็นหนึ่งเดียว”

Assouline-Lichten หลงใหลในการทำงานกับแก้ว และหิน โดยเฉพาะหินโอนิกซ์ และหินทราเวอร์ทีน “แนวคิดในการนำเศษหินที่เคยถูกทิ้ง กลับมาใช้ใหม่ เป็นเรื่องที่สวยงาม” เธอกล่าว สำหรับงานแสดงล่าสุดของเธอชื่อว่า Unbroken ซึ่งจัดแสดงที่งาน NYCxDesign เมื่อปีที่แล้ว รอยแตก รอยร้าว และขอบที่ไม่เรียบ คือหัวใจสำคัญของโคมไฟแขวนคู่และโต๊ะข้าง

ปัจจุบัน เธออาศัยอยู่ระหว่างนิวยอร์กและปารีส หวังที่จะนำธุรกิจของเธอเข้าสู่ตลาดยุโรป (“โดยเฉพาะอย่างยิ่งปารีส  ที่กำลังเป็นที่นิยมในวงการออกแบบ”) ควบคู่ไปกับการขยายไลน์เฟอร์นิเจอร์ และของตกแต่งบ้าน รวมไปถึงโต๊ะรับประทานอาหาร ชั้นวางของ และโคมไฟดีไซน์ใหม่ๆ “ในปีนี้ฉันตั้งใจจะยกระดับแบรนด์ โดยหวังจะมีผลงานครอบคลุมทุกหมวดหมู่ในที่สุด" Assouline-Lichten กล่าว

จากบทความโดย Rachel Gallaher และ Antonina Jedrzejczak

Though Arielle Assouline-Lichten earned her master’s in architecture from Harvard and worked for some of the most prestigious firms in the world, she never seriously contemplated making furniture until a chance visit to Sight Unseen Offsite, a New York City design fair, in 2015. Inspired to try her hand at “imagining anything I wanted to and just making it," she submitted the idea for a collection of recycled- rubber pieces to the fair the following year—and it was accepted. “My pitch was ‘everything from a tassel to a table,’ " Assouline-Lichten says of crafting her initial capsule from the type of flecked material you’re likely to find cushioning a gym floor.

It was the beginning of her furniture and product line, Slash Objects, an offshoot of Slash Projects, the multidisciplinary design firm she launched in 2013 to work with clients on exhibition and interior design, apps, and web interfaces.

Looking back, Assouline-Lichten believes Slash Objects was a long time coming. “I always thought that I would be making things and seeing them out in the world," she explains. “I didn’t think much about what the details would be, but I knew that would be the underlying force that drives me forward."

Born in Philadelphia to a Moroccan father and a Danish mother, Assouline-Lichten traveled regularly growing up, learning to appreciate the value of “the dialogue between cultures through art and design." An undergraduate degree in critical theory and visual media from New York University was followed by the Harvard Graduate School of Design and a slew of positions with heavy-hitting firms such as Snøhetta and Kengo Kuma and Associates, in Tokyo.

“Japanese and Scandinavian design definitely remain a strong point of reference," Assouline-Lichten says of the minimalist angular tables, lamps, and seating made from materials such as marble and brushed aluminum that define her sensibility now.

“I’m fascinated with this idea of being able to simplify," she adds. “It seems like it’s not complicated to do, but if you know, you know that it’s the most complicated thing in the world to distill parts into a singular entity."

Assouline-Lichten is passionate about working with glass and stone—onyx and travertine, specifically. The idea of recycling a cracked slab that was “once relegated to the trash pile in the marble yard," she says, “is a beautiful thing." For her most recent show, Unbroken, which ran at NYCxDesign last year, cracks, fractures, and irregular, raw edges were the heart of a duo of pendant lights and a side table.

Currently based in New York and Paris, she hopes to bring her business to the European market (“Paris, especially, is really having a moment in the design world right now") while also expanding her range of furniture and home decor to include dining tables, storage units, and additional lighting styles. “As I try to level up this year," Assouline-Lichten says, “I ulti-mately want to widen the breadth of my work to have pieces in every category."

From the article by Rachel Gallaher and Antonina Jedrzejczak

Share on

Published 9th April 2024
×