เครื่องบินรบ Gnat และประสบการณ์อันสุดพิเศษไม่เหมือนใคร

เครื่องบินที่เรียกว่า Gnat อาจจะฟังดูไม่เหมือนอาวุธสงครามที่น่ากลัวนัก แต่เครื่องบินไอพ่นทรานโซนิกขนาดเล็กนี้ซึ่งออกแบบโดย Folland แห่งสหราชอาณาจักรในยุค 50 ถูกใช้ในการฝึกฝนนักบินขับไล่ชาวอังกฤษรุ่นต่างๆ

แต่ในที่สุดเครื่องบินไอพ่นเหล่านี้ก็ถูกทอดทิ้ง  กลายเป็นเพียงซากปรักหักพัง ปล่อยตากแดดตากลมในสนามบินร้างของกองทัพอากาศอังกฤษ และนั่นคือที่มาของ Heritage Aircraft Trust (gnat displayteam.org)

องค์กรนี้ไม่เพียงแต่เป็นสถานที่แห่งสุดท้ายที่มีความเชี่ยวชาญในการบูรณะ ซ่อมแซม และดูแลรักษาเครื่องบินเหล่านี้เท่านั้น แต่ยังเป็นสถานที่สำหรับจัดการแสดงเครื่องบินบินโชว์ที่ตระการตาอีกด้วย

ผู้ที่สนใจสามารถสนับสนุนการบูรณะเครื่องบิน Gnat (ราคาเริ่มต้นที่ 127,000 ดอลลาร์) ได้ และถ้าหากเป็นนักบิน ก็สามารถฝึกบินเพื่อแสดงโฉมในงานแสดงทางอากาศได้ ซึ่งเป็นวิธีการเต็มอะดรีนาลีนเพื่อการรักษาประวัติศาสตร์ให้คงอยู่

โอกาสพิเศษสำหรับเหล่า A List: พร้อมที่จะดูแลรักษาเครื่องบินแล้วหรือยัง? ติดต่อ Oliver Wheeldon ได้ที่ [email protected]

บทความโดย Rohit Jaggi

An airplane called the Gnat doesn’t sound much like a fear-some weapon of war, but this tiny transonic jet—designed in the ’50s by the UK’s Folland—trained a gen-eration of British fighter pilots.

But the jet was eventually left out in the cold. Literally. Not long ago, you would see Gnats parked in the open at former RAF airfields. And that’s where the Heritage Aircraft Trust (gnat displayteam.org) comes in.

The organization is not only the last remaining well of expertise in restoring, repairing, and maintain-ing these artifacts, but it also flies them in dazzling displays.

Those interested can sponsor a Gnat’s restoration (starting at $127,000) and, if they are pilots, train to fly one at air shows—an adrenaline-filled way to keep history alive.

A-List Access: Ready to foster a flying machine? Contact Oliver Wheeldon at [email protected].

The article by Rohit Jaggi

Share on

Published 23rd March 2024
×