เครื่องบิน เลโอนาร์โด: Leonardo AW 609

Leonardo AW 609 เปิดตัวเมื่อสองทศวรรษกับ Bell Boeing V-22 Osprey ทีมงาน Bell Boeing ได้เริ่มการออกแบบเครื่องบินรุ่น BB609 สำหรับตลาดเชิงพาณิชย์ วิวัฒนาการดำเนินต่อไปด้วยโมเดล Bell/Agusta ซึ่งต่อมากลายเป็นเวอร์ชัน Agusta Westland และได้รับการจินตนาการใหม่อีกครั้งโดย Leonardo บริษัทการบินและอวกาศของอิตาลี พร้อมด้วยอากาศพลศาสตร์ที่ได้รับการปรับปรุง เครื่องยนต์ที่ได้รับการอัพเกรด อุปกรณ์ลงจอดใหม่ และระบบการบิน Collins Fusion avionics AW 609 นำเสนอการผสมผสานที่ลงตัว: ขุมกำลังเทอร์โบพร็อบ PT-6 คู่ ซึ่งให้กำลังเพลาที่เชื่อถือได้ 1,940 แรงม้าต่อเพลา ในขณะที่ห้องโดยสารให้ความสะดวกสบายที่ใครๆ ก็คาดหวังได้จากเฮลิคอปเตอร์ผู้บริหารด้วยความเร็วและพิสัยที่ใกล้เคียงกับปีกคงที่ อากาศยาน.

ต้องขอบคุณห้องโดยสารที่มีแรงดัน ทำให้ AW 609 สามารถบินได้ในระดับความสูงที่สูงขึ้นเพื่อการบินที่ราบรื่นยิ่งขึ้น ในขณะที่การบินขึ้นและลงจอดในแนวดิ่งทำให้เกิดความยืดหยุ่นแบบจุดต่อจุดในระดับใหม่ ประเด็นสำคัญ: แทนที่จะบินด้วยเฮลิคอปเตอร์จากลานจอดเฮลิคอปเตอร์ในนิวยอร์กซิตี้ไปยังสนามบินเทเทอร์โบโรในรัฐนิวเจอร์ซีย์เพื่อขึ้นเครื่องบินไปวอชิงตัน ดี.ซี. คุณสามารถเดินทางตลอดเส้นทางด้วยโรเตอร์นี้ภายในเวลาประมาณหนึ่งชั่วโมง ศักยภาพของ AW 609 ขยายไปไกลกว่าความหรูหราไปสู่การใช้งานอื่นๆ เช่น การค้นหาและกู้ภัย และการสำรวจนอกชายฝั่ง ทำให้สามารถดำเนินตามศักยภาพในภารกิจหลากหลายที่นักออกแบบดั้งเดิมจินตนาการไว้ ในราคาพื้นฐาน 30 ล้านเหรียญสหรัฐ

The Leonardo AW 609 Tiltrotor’s roots actually reach back two decades to the Bell Boeing V-22 Osprey, though you’d be hard-pressed to find similarities. The Bell Boeing team started the design of an analogous aircraft, the BB609, for the commercial market. The evolution continued with a Bell/Agusta model, which morphed into an AgustaWestland version and was reimagined yet again by the Italian aerospace firm Leonardo, with improved aerodynamics, upgraded engines, new landing gear, and Collins Fusion avionics. Convoluted lineage aside, the AW 609 offers a compelling combination of the tried-and-true and the truly innovative: Twin PT-6 turboprop powerplants produce a reliable 1,940 shaft-horsepower each, while the cabin provides the comfort one would expect in an executive helicopter with a speed and range closer to that of fixed-wing aircraft.

Thanks to a pressurized cabin, the AW 609 can cruise at higher altitudes for smoother flight, while its vertical takeoffs and landings introduce new levels of point-to-point flexibility. Case in point: Rather than flying by helicopter from the New York City Heliport to New Jersey’s Teterboro Airport to board a plane for Washington, D.C., you can travel the entire route via this tiltrotor in about an hour. The AW 609’s potential extends beyond luxury to other applications such as search and rescue and offshore exploration, allowing it to live up to the multi-mission potential its original designers envisioned. Base price $30 million

Share on

Published 19th November 2023
×