อเล็กซานเดอร์ บารากา Alexander Baraka

มร.อเล็กซานเดอร์ บารากา

ประธานและซีอีโอ บีเอ็มดับเบิลยู กรุ๊ป ประเทศไทย

มร. อเล็กซานเดอร์ บารากา ประธานและซีอีโอ บีเอ็มดับเบิลยู กรุ๊ป ประเทศไทย ได้รับการแต่งตั้งให้ดำรงตำแหน่งนี้ตั้งแต่วันที่ 1 กันยายน พ.ศ. 2562

ข้อมูลที่เกี่ยวข้องกับบริษัท

บีเอ็มดับเบิลยู กรุ๊ป เป็นหนึ่งในผู้ผลิตรถยนต์และมอเตอร์ไซค์ที่ประสบความสำเร็จที่สุดในโลก
ผลิตและจำหน่ายรถยนต์ภายใต้แบรนด์บีเอ็มดับเบิลยู, มินิ, โรลส์-รอยซ์ และบีเอ็มดับเบิลยู
มอเตอร์ราด โดยมีเครือข่ายการผลิต 31 แห่งใน 15 ประเทศ อีกทั้งยังมีเครือข่ายผู้จำหน่ายและบริการมากกว่า 140 ประเทศทั่วโลก บีเอ็มดับเบิลยู กรุ๊ป ประเทศไทย ก่อตั้งขึ้นเมื่อปี พ.ศ. 2541 ตลอดระยะเวลาการดำเนินงานที่ผ่านมา บริษัทได้นำเสนอผลิตภัณฑ์และบริการที่เป็นเลิศสำหรับลูกค้าชาวไทย ภายใต้ 4 บริษัท ได้แก่ บริษัท บีเอ็มดับเบิลยู (ประเทศไทย) จำกัด รับผิดชอบด้านการขายและการตลาดสำหรับผลิตภัณฑ์ของบีเอ็มดับเบิลยู กรุ๊ป บริษัท บีเอ็มดับเบิลยู แมนูแฟคเจอริ่ง (ประเทศไทย) จำกัด รับผิดชอบด้านการผลิตรถยนต์และมอเตอร์ไซค์ภายใต้แบรนด์ บีเอ็มดับเบิลยูและบีเอ็มดับเบิลยู มอเตอร์ราด บริษัท บีเอ็มดับเบิลยู ลิสซิ่ง (ประเทศไทย) จำกัด รับผิดชอบด้านบริการทางการเงินสำหรับผู้จำหน่ายรถยนต์และลูกค้าบุคคล และบริษัท บีเอ็มดับเบิลยู พาร์ทส์ แมนูแฟคเจอริ่ง (ประเทศไทย) จำกัด รับผิดชอบด้านการผลิตชิ้นส่วนสำหรับการประกอบมอเตอร์ไซค์บีเอ็มดับเบิลยู มอเตอร์ราด สำหรับโรงงานบีเอ็มดับเบิลยู กรุ๊ป แมนูแฟคเจอริ่ง ประเทศไทย ณ จังหวัดระยอง

บทบาทที่ได้รับและเป้าหมายในการดำเนินงาน ในฐานะประธานและซีอีโอของบีเอ็มดับเบิลยู กรุ๊ป ประเทศไทย ผมมีหน้าที่และความรับผิดชอบในการบริหารจัดการธุรกิจของบีเอ็มดับเบิลยู กรุ๊ป ประเทศไทย ซึ่งรวมไปถึงบีเอ็มดับเบิลยู มินิ และ บีเอ็มดับเบิลยู มอเตอร์ราด เป้าหมายในการดำเนินงานของเราคือ การทำให้ลูกค้ามั่นใจได้ว่าพวกเขาจะได้รับประสบการณ์ที่เหนือชั้นจากยานยนต์และการให้บริการของเรา

นิยามของคำว่าความ หรูหรา

ช่วงเวลาที่เราได้มีอิสระเป็นของตัวเอง นั่นคือคำนิยามความหรูหราในแบบของผม
ความเป็นอิสระจะถูกมองว่าเป็นความหรูหราได้ก็ต่อเมื่อ เรามีโอกาสเป็นเจ้าของเวลาของตนเอง พร้อมทั้งได้หลุดพ้นจากความกังวลและข้อจำกัดใด ๆ ที่มีทั้งหมด โมเมนต์ดังกล่าวคือช่วงเวลาที่ผมได้ขับรถไปเงียบ ๆ บนทางหลวงสุดห่างไกลด้วยรถยนต์บีเอ็มดับเบิลยูคู่ใจของผม พร้อมฟังเสียงบรรยากาศแวดล้อมที่ส่งเสียงกระซิบข้าง ๆ หู นั่นคือคำจำกัดความของความหรูหรา

“ยานยนต์ของบีเอ็มดับเบิลยูประกอบขึ้นด้วยเทคโนโลยีและนวัตกรรมล้ำสมัยที่พร้อมมุ่งสู่อนาคตของการขับเคลื่อนด้วยไฟฟ้า ในช่วงเวลาแห่งการเปลี่ยนผ่านสู่โลกดิจิทัล เราได้ยกระดับโซลูชันด้านดิจิทัลเพื่อปรับปรุงเส้นทางของผู้บริโภคซึ่งมาพร้อมกับความปลอดภัยสูงสุด นี่คือการตีความคำว่าความหรูหราในโลกยุคใหม่อย่างแท้จริง"

Best of the Best

การบริการที่เป็นเลิศของเราไปไกลเกินความคาดหวังของลูกค้า สิ่งนี้เปรียบเสมือนคำขอบคุณให้แก่ลูกค้าทุกท่านที่ได้มอบความไว้วางใจให้กับบริษัทของเรา ด้วยรางวัล “Best of the Best" ที่เหมาะสมอย่างยิ่งกับความสำเร็จล่าสุดของเราในช่วงสิ้นปี 2564 ที่ผ่านมา เรายินดีอย่างยิ่งที่บีเอ็มดับเบิลยู กรุ๊ป ประเทศไทย ยังคงรักษาตำแหน่งผู้นำอันดับหนึ่งในตลาดรถยนต์พรีเมียมไทย 2 ปีซ้อน เราได้ร่วมมือกับผู้จำหน่ายอย่างเป็นทางการของเรามาโดยตลอดเพื่อส่งมอบการบริการที่มีประสิทธิภาพ สะดวก และมีมาตรฐานระดับโลก ซึ่งช่วยให้เรายังคงรักษาตำแหน่งผู้นำในกลุ่มยานยนต์พรีเมียมของไทยเป็นเวลาสองปีติดต่อกัน

ตลาดสินค้าหรูในประเทศไทย

ตลาดสินค้าหรูควรจะนำเสนอคุณค่าที่เกินกว่าความคาดหวังของลูกค้า ในขณะเดียวกันก็ต้องสอดคล้องกับความต้องการของลูกค้าด้วย แนวคิด ‘The Power of Choice’ ยังคงเป็นรากฐานสำคัญสำหรับกลยุทธ์ของเรา ด้วยแนวคิดนี้ เราจึงสามารถนำเสนอสิ่งที่ลูกค้าต้องการได้อย่างแท้จริงและยังคงมอบโอกาสที่ไม่สิ้นสุดให้ลูกค้าได้เป็นเจ้าของรถยนต์ในฝัน ทั้งนี้ เรามุ่งหมายที่จะจุดกระแสแนวทางแห่งการขับเคลื่อนด้วยยานยนต์ไฟฟ้าและการพัฒนาที่ยั่งยืนให้เกิดขึ้นในประเทศไทยและยังคงส่งมอบประสบการณ์อันยอดเยี่ยมเพื่อยกระดับทุกเส้นทางของผู้บริโภค

แนวโน้มของตลาดหรูทั้งในประเทศไทยและทั่วโลก

ที่บีเอ็มดับเบิลยู กรุ๊ป ประเทศไทย เราใช้หลักการของนวัตกรรมผลิตภัณฑ์ในการขับเคลื่อนองค์กรพร้อมรองรับการเปลี่ยนแปลงในอนาคต นวัตกรรมและเทคโนโลยีต่าง ๆ ที่ใส่เข้าไปในรถทุกคัน เป็นสิ่งที่ทางบีเอ็มดับเบิลยูมุ่งมั่นพัฒนาขึ้นจากความตั้งใจ ที่จะส่งมอบนวัตกรรมเพื่อสร้างความสุขให้กับลูกค้าในทุกครั้งที่ได้ใช้งาน นวัตกรรมของเรายังนำไปสู่การเปิดตัวเทคโนโลยีผู้ช่วยขับขี่อันล้ำสมัยในตลาดประเทศไทย ส่งผลให้เราเป็นหนึ่งในผู้นำของอุตสาหกรรมนี้ เราได้สร้างสรรค์อนาคตแห่งยนตรกรรมที่พร้อมทั้งดิจิทัลและมีความเฉพาะตัวมากยิ่งขึ้น โดยผสมผสานทั้งดีไซน์ พลังงานไฟฟ้า การเชื่อมต่อ และความยั่งยืนเข้าไว้ด้วยกัน

ความท้าทายของการตลาด

การเป็นผู้นำในตลาดพรีเมียมนั้นสะท้อนให้เห็นถึงความรวดเร็วในการปรับตัวต่อสถานการณ์ใหม่ ๆ รวมถึงการประยุกต์ผลิตภัณฑ์ของเราให้สามารถสนองต่อความต้องการของลูกค้าและได้รับความเชื่อมั่นจากผู้บริโภค บีเอ็มดับเบิลยูยังคงมุ่งมั่นที่จะพัฒนาและนำเสนอนวัตกรรมแห่งยานยนต์และความเป็นดิจิทัลอย่างต่อเนื่อง เพื่อตอบสนองความต้องการของลูกค้าที่เปลี่ยนแปลงให้ได้มากที่สุด

สำหรับบีเอ็มดับเบิลยู กรุ๊ป ประเทศไทย ลูกค้าเป็นศูนย์กลางของทุกสิ่งที่เราทำ เรายังคงมุ่งมั่นที่จะนำเสนอรถยนต์ที่มีคุณภาพระดับพรีเมียม ที่มาพร้อมกับความหรูหรา และความปลอดภัยสูงสุดให้กับลูกค้า

จากการประสบความสำเร็จอันงดงามในปี 2564 ผมขอขอบคุณลูกค้าทุกท่านที่มอบความไว้วางใจให้กับแบรนด์ของเรา ลูกค้าทุกท่านคือ แรงผลักดันสำคัญให้เราขับเคลื่อนไปข้างหน้าอย่างมั่นคง และเราจะยังคงพันธกิจในการนำเสนอเทคโนโลยีที่มีความทันสมัยสูงสุด พร้อมคุณภาพในการให้บริการที่เป็นเลิศ และที่สุดของประสบการณ์การขับขี่เหนือระดับ นอกจากนี้ ผมขอขอบคุณผู้จำหน่ายและพนักงานทุกท่านสำหรับความมุ่งมั่นและความร่วมมือกันทำงานอย่างสุดความสามารถ เพื่อให้เราผ่านช่วงความท้าทายนี้ไปด้วยกัน และพร้อมเดินเคียงข้างกันตลอดไป

Alexander Baraka

President & CEO of BMW Group Thailand

BMW Group is one of the most successful automotive and motorcycle manufacturers in the world. With our four brands: BMW, MINI, Rolls-Royce and BMW Motorrad, the BMW Group production network comprises 31 production and assembly facilities in 15 countries and a global sales network in more than 140 countries.

The Success behind BMW Group Thailand, founded in 1998, BMW Group Thailand has consistently provided excellent products and services for Thai customers through four business entities: BMW (Thailand)  Co., Ltd. With responsibility for the wholesale and marketing of BMW Group products. BMW Manufacturing (Thailand) Co., Ltd. With responsibility for BMW and BMW Motorrad local production; BMW Leasing (Thailand) Co., Ltd. With responsibility for financial services offerings to both wholesale and retail customers; and BMW Parts Manufacturing (Thailand) Co., Ltd. With responsibility for automotive component supply for the assembly of BMW Motorrad vehicles at BMW Group Manufacturing Thailand’s Plant in Rayong.

BMW Group Thailand Principle is preparing for future change through product innovation. Every piece of technology integrated into every BMW vehicle is the culmination of the company’s dedication to innovation, which ultimately delivers satisfaction and happiness to customers every time they step into their car.

BMW Mission & Philosophy “Is to stand out in the premium automotive market as a pioneer of the future. Our vehicles and services are created to satisfy client needs and have led to the highest score ever in terms of customer satisfaction (NPs score). Our business performance reflects our ability to serve our customers and provide them with the services we always promise. We also incorporate our long-held philosophy of sustainability, innovation, digitalisation, and we are driven by a passion for the benefits of our customers’ journey. We always stay ahead in shaping the mobility of the future. By doing so, we can find innovative solutions for today and the future. We believe that one driver of progress and development is innovation, which allows us to enhance human experiences through feelings, sight, sound, and intelligence."

As President and CEO of BMW Group Thailand, since 1st September 2019, “My responsibility covers the management of BMW Group Thailand business – including BMW, MINI, and BMW Motorrad. Our aim is to ensure that our customers receive unparalleled experiences with our vehicles and services. A major part of BMW philosophy is to always stay ahead in shaping the mobility of the future. By doing so, we can find innovative solutions for today and the future. We believe that one driver of progress and development is innovation, which allows us to enhance human experiences through feelings, sight, sound, and intelligence."

“Our excellent services go beyond customer expectations. Not only is this a show of appreciation but also a way to thank our customers for putting their trust in our company, starting from when they enter or visit BMW, to our after-sales services, where our achievements are excellent evidence that shows the trust placed in our brands by Thai motorists nationwide. This in turn, reflects our unwavering commitment to the Thai market."

Alexander Baraka – President & CEO BMW Group Thailand

My interests and passions, “The fasciation of cultural differences. Having been in Southern part of Europe, South African and Sub-Saharan region, I’m inspired by the cultural heritage and the way of living with diversity. Here in Thailand, I’m very pleased with the friendliness, openness, and hospitality I was given, and not just to me but my family as well, and that is truly unique.“

Ultimate luxury to me is, “Personally, I feel that the time of our own freedom is an interpretation of luxury. Freedom perceived as luxury involves being the owner of our own time, breaking free from all worries and constraints. The moment that I’m driving quietly on an isolated highway in my BMW, listening to the sound of my surroundings whispering in my ears, that’s the definition of luxury. Our BMW vehicles are equipped with state-of-the-art technologies and innovation leading to the future of electromobility. With the era of digitalisation, we have been leveraging digital solutions to enhance our customers’ journey with the utmost safety. This is a modern interpretation of luxury indeed."

The Award ‘Best of the Best’, “Fits in very well with our most recent achievement at the end of 2021. We are delighted that BMW Group Thailand has maintained the Number One position in the premium segment for two consecutive years. We have always been collaborating with our dealership network to provide efficient, convenient and world-class services, which has helped ensure our leading position in the Thai premium automotive segment for the past two consecutive years. The ‘Power of Choice’ is the cornerstone of our strategy. Through this, we are able to put on offer exactly what our customers need and continue to provide endless opportunities to own the car of their dreams. We aim to blaze a trail for electric mobility and sustainable development here in Thailand and continue to provide first-class experiences to enhance our customers’ journey."

In terms of Luxury, “Thai consumers are very aware as to what they want, when they want it, and what product and service suits their lifestyle most. What I really appreciate, coming from the automotive industry, is that they are very receptive to innovation and new tech gadgets. Innovation has been one of the main success factors for the BMW Group, so I see great potentials how we can contribute to the future mobility for the benefits of our Thai customers here. We also plan to offer extensive customer experiences in 2022 via digitalisation. Personal engagement is also fundamental in delivering attentive customer service and we continue to humanise the brand while being at the forefront of constant innovation. The company is leveraging digital solutions to enhance our customers’ journey through sales and service channels with the utmost safety."

BMW Group Thailand Accomplishments “With such a remarkable achievement in 2021, “I would like to thank our customers for their trust in our brands. Customers have always been, and will continue to be, the main driving force for us. We will continue our mission to offer state-of-the-art technologies, service quality and the ultimate driving experiences to our customers. Additionally, I would like to thank our dealer partners and our staffs for their commitment and great effort throughout this most challenging period. We have banded together, and we continuously walk the extra miles."

Share on

Published 21st February 2022
×